söndag 11 januari 2015

Action-dokumentär

Bok 1 2015 - Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad

När jag skulle kolla hur länge Skärholmens bibliotek hade öppet idag såg jag att de hade en bokcirkel om någon vecka. Jag älskar bokcirklar. Den aktuella boken var Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. Den fanns som e-bok så jag laddade ner den och läste lite då och då under dagen. 150 e-sidor gick snabbt att läsa ut. Det var också en snabb bok, som action, med drama och tragik som beskrivs pang på med några direkta meningar. En action-dokumentär om svåra saker. Att innehållet är självupplevt och självterapi framgår i efterordet, men känns från första sidan. Det är inte språkligt finlir, snarare att häva ur sig sådant som burits tungt och för länge.

Amàr följer med till Kurdistan för att hälsa på sin pappas släkt. Snart går det upp för honom att han förväntas gifta sig med sin kusin, Amina. När han säger nej blir han utfryst ur familjegemenskapen. Hans pressade pappa får en hjärtattack. Vad göra? Amàr ger med sig och någon dag senare är han gift. Efter bröllopet reser han lättad hem till Sverige, men inser redan på hemvägen att den psykiska pressen bara har börjat. Nu måste han försörja sin fru, se till att få henne till Sverige. När han får veta att det kan ta år av migrationsprocessande innan Amina kan komma andas han ut, men dämpar sin underliggande ångest med alkohol och sex tills han i en ganska klyschig, men säkert sann scen slår handen i spegeln och med blodig näve stannar den spiralen. Istället blir han kär och flyr från Migrationsverkets handlingar och dagliga samtal från den pressade och pressande fadern, in i en första kärlek. Det blir också ohållbart. Hela boken är flykt och ångest. Slutet är en ljusning.

Det går så fort att läsa att jag inte riktigt hinner ta in bokens händelser. Desperationen, känslan av instängdhet slår dock emot mig på varje sida. Det är engagerande, jag funderar hela tiden på lösningar, hur borde han ha gjort istället? Som om jag skulle ha något att säga om det, annat än att huvudpersonens problem ger perspektiv. Min förvärrade foglossning till exempel, ett tillfälligt handikapp som gör att jag hinner läsa mer. Och starta en bokblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar